Kymmenen yön risteilymme oli Royal Caribbean -yhtiön Voyager of the Seas -laivalla. Risteily lähti Sydneystä ja kävi Uudessa-Kaledoniassa Noumêan kaupungissa, sekä Fidžillä Suvan ja Lautokan kaupungeissa.
Laivalla oli mukana noin 3 400 risteilijää ja 1 200 miehistön jäsentä. Ensimmäisen illan ohjelmanumeroa ennen tapahtuman juontaja luetteli kaikki edustetut kansalaisuudet. Pääosa ristelijöistä oli australialaisia. Muita suomalaisia ei meidän lisäksemme risteilyllä ollut. Kahden hengen miehistömme voitti lukumäärässään venäläiset, ruotsalaiset ja norjalaiset, joita kutakin löytyi laivalta yksi kappale. Yritimme pitää nimenhuudossa melua kaikkien suomalaisten edestä :)
|
Laiva |
Suomessa rakennetusta laivasta löytyi lukuisia uima-altaita, kiipeilyseinä, minigolf-kenttä, pöytätennispaikka, rullaluistelurata, kuntosali, sauna, jäädytetty luistelurata, koripallokenttä ja 320 metrin juoksurata. Ruokapuolella vaihtoehtoina oli buffet-ravintola, à la carte -ravintola, kahvila ja pari tilausravintolaa. Lisäksi lukuisa määrä baareja, kirjasto, pelihuone, kasino, spa ja kauppoja.
|
Yhdennentoista kannen uima-altaita |
|
Viidennen kannen promedadi |
Laivalla oli runsaasti ohjelmaa iltaisin. Pääohjelmat järjestettiin useampana näytöksenä, jotta kaikki laivalla olleet pääsivät katsomaan niitä.
|
Suurin teatteri |
Hytti
Hyttimme sijaitsi laivan etupäässä yhdeksännellä kannella. Tila oli aika tiivis kahdelle hengelle, mutta ideana laivalla ei ollutkaan viettää aikaa hytissä.
Tai siis alunperin ajatus oli tämä, kunnes toinen meistä sai vatsataudin muutaman päivän jälkeen ja joutui olemaan yli puolet risteilyajasta eristyksessä hytissä... Henkilökunta piti erityistä huolta ja yritti tehdä sairastuneen olon mahdollisimman mukavaksi. Minibaari, elokuvat ja huonepalvelu tarjottiin ilmaiseksi eristysaikana. Silti lähes viikon vatsatauti runsaasti heiluvassa laivassa oli melkoinen kokemus...
|
Huoneen ulko-oven puoleinen pää |
|
Huoneen sängynpuoleinen pää |
Huonepalvelija kävi siivoamassa huonetta aina sieltä poissa ollessamme. Samalla hän taiteili pyyhkeistä useita erilaisia eläimiä, kuten apinan, joutsenen ja norsun. Palvelu laivalla oli erittäin hyvää.
|
Kahdesta pyyhkeestä ja rakennettu apina |
Ruuat
Huoneen ja ohjelman lisäksi risteilyyn sisältyivät kaikki ruuat. Laivan buffet-ravintolassa oli tarjolla aamupala, lounas, välipala ja päivällinen. Vaihtoehtoja oli runsaasti, joskin kymmenessä päivässä buffet-ravintolan tarjonta alkoi jo toistaa itseään.
|
Buffet-ravintolan ruokatarjontaa |
Laivalla oli myös tarjolla sushia. Syömäpuikot olivat ilmeisesti jääneet pois matkasta, joten jouduimme syömään ensimmäistä kertaa sushia haarukalla ja veitsellä :)
|
Buffet-ravintolan sushitarjontaa |
|
Buffet-ravintolan jälkiruokatarjontaa |
Mukavampi ruokatarjoilu oli à la carte -ravintolassa. Listalla oli joka päivä eri ruokia ja niistä sai valita haluamansa kokonaisuuden.
|
Yhden illan päivällislista à la carte -ravintolassa |
|
À la carte -ravintola |
Risteilyn toisena päivänä häämatkalaisille oli tarjolla oma lounaspaikka ja jälkiruokakakku.
|
Häämatkakakku |
Suomalainen matkatoimistomme oli jättänyt häämatkalistalle ilmoittautumisemme tekemättä, mutta onneksi pääsimme omatoimisen järjestelyn myötä edes tästä nauttimaan. Muita matkatoimistomme piikkiin menneitä ongelmia olivat risteilyn laskutus ja lentojen erityisruokavalioiden varaaminen. Australialaisten matkaajien kertomiin positiivisiin kokemuksiin verrattuna Suomessa ei ainakaan käyttämämme matkatoimiston palvelu antanut aihetta kiitoksiin.
Noumêa
Ensimmäinen päiväpysähdyksemme oli Uuden-Kaledonian Noumêassa. Ranskalle kuuluvassa territoriossa englanninkielen osaaminen oli rajallista, joten asiointi ei ollut kovin yksinkertaista. Uusi-Kaledonia on Tyynenmeren alueella kohtuullisen rikas pääosin johtuen alueelta löytyvästä nikkelistä.
|
Noumêan keskustaa |
Tänä vuonna Uudessa-Kaledoniassa äänestetään pitäisikö alueen itsenäistyä. Paikallisten enemmistö on nykytilanteen säilyttämisen kannalla. Uudella-Kaledonialla menee hyvin verrattuna alueen muihin alkuperäisistä siirtomaistaaan itsenäistyneisiin valtioihin. Naapurimaiden historia ja maailmantalouden nykytila huomioiden enemmistö kannattaa Ranskaan kuulumista.
|
Noumêan laguunia, joka on yksi maailman suurimmista |
|
Merimaisemaa sataman ulkopuolelta |
Suva
Toinen päiväpysähdyksemme oli Fidžin pääkaupungissa Suvassa. Fidžin hallinto on epävakaa ja bruttokansantuote noin kymmenesosa Uudesta-Kaledoniasta. Maan sotilashallitusta on tarkoitus muuttaa demokraattisemmaksi seuraavan kerran ensi syksynä järjestettävien vaalien myötä. Aiemmat yritykset ovat epäonnistuneet, mutta paikallisten puolesta toivoisi, että hallinto saataisiin kuntoon.
|
Suvan kaupunki |
|
Suvan katukuvaa |
|
Suvan vihannestori |
|
Rahtilaivasta saarelle tuleva bussi |
Lautoka
Viimeinen päiväpysähdyksemme oli pienemmällä Lautokan kaupungilla. Kaupunki on samaisella Fidžin saarella ja pääelinkeinona on sokeriruoko. Katukuvassa väestön köyhyys ja hallinnon ongelmat näkyivät Suvaa enemmän. Jotakin kertoo esimerkiksi se, että jokaisessa keskustan kaupan ikkunassa on kalterit ja kaupungin poliisiasema on supermarketin kokoinen. Ei kovin mielenkiintoinen paikka reppureissaajalle.
Kaupungin ulkopuoliset lomakeskukset sekä retket olivat varmasti turisteille paremmin suunnattuja, mutta ne jäivät tarkoituksella väliin.
|
Lautokan kaupunki |
|
Lautokan rantaviivaa |
|
Lautokan katukuvaa |
Risteily päättyi 11. päivän aamuna aikaisin Sydneyn satamaan. Matkaa merellä tuli yhteensä reilu 6 500 km.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti