21.3.2014

Tyynenmeren risteily

Kymmenen yön risteilymme oli Royal Caribbean -yhtiön Voyager of the Seas -laivalla. Risteily lähti Sydneystä ja kävi Uudessa-Kaledoniassa Noumêan kaupungissa, sekä Fidžillä Suvan ja Lautokan kaupungeissa.

Laivalla oli mukana noin 3 400 risteilijää ja 1 200 miehistön jäsentä. Ensimmäisen illan ohjelmanumeroa ennen tapahtuman juontaja luetteli kaikki edustetut kansalaisuudet. Pääosa ristelijöistä oli australialaisia. Muita suomalaisia ei meidän lisäksemme risteilyllä ollut. Kahden hengen miehistömme voitti lukumäärässään venäläiset, ruotsalaiset ja norjalaiset, joita kutakin löytyi laivalta yksi kappale. Yritimme pitää nimenhuudossa melua kaikkien suomalaisten edestä :)

Laiva
Suomessa rakennetusta laivasta löytyi lukuisia uima-altaita, kiipeilyseinä, minigolf-kenttä, pöytätennispaikka, rullaluistelurata, kuntosali, sauna, jäädytetty luistelurata, koripallokenttä ja 320 metrin juoksurata. Ruokapuolella vaihtoehtoina oli buffet-ravintola, à la carte -ravintola, kahvila ja pari tilausravintolaa. Lisäksi lukuisa määrä baareja, kirjasto, pelihuone, kasino, spa ja kauppoja.

Yhdennentoista kannen uima-altaita

Viidennen kannen promedadi
Laivalla oli runsaasti ohjelmaa iltaisin. Pääohjelmat järjestettiin useampana näytöksenä, jotta kaikki laivalla olleet pääsivät katsomaan niitä.

Suurin teatteri

Hytti

Hyttimme sijaitsi laivan etupäässä yhdeksännellä kannella. Tila oli aika tiivis kahdelle hengelle, mutta ideana laivalla ei ollutkaan viettää aikaa hytissä.

Tai siis alunperin ajatus oli tämä, kunnes toinen meistä sai vatsataudin muutaman päivän jälkeen ja joutui olemaan yli puolet risteilyajasta eristyksessä hytissä... Henkilökunta piti erityistä huolta ja yritti tehdä sairastuneen olon mahdollisimman mukavaksi. Minibaari, elokuvat ja huonepalvelu tarjottiin ilmaiseksi eristysaikana. Silti lähes viikon vatsatauti runsaasti heiluvassa laivassa oli melkoinen kokemus...

Huoneen ulko-oven puoleinen pää

Huoneen sängynpuoleinen pää
Huonepalvelija kävi siivoamassa huonetta aina sieltä poissa ollessamme. Samalla hän taiteili pyyhkeistä useita erilaisia eläimiä, kuten apinan, joutsenen ja norsun. Palvelu laivalla oli erittäin hyvää.

Kahdesta pyyhkeestä ja rakennettu apina

Ruuat

Huoneen ja ohjelman lisäksi risteilyyn sisältyivät kaikki ruuat. Laivan buffet-ravintolassa oli tarjolla aamupala, lounas, välipala ja päivällinen. Vaihtoehtoja oli runsaasti, joskin kymmenessä päivässä buffet-ravintolan tarjonta alkoi jo toistaa itseään.

Buffet-ravintolan ruokatarjontaa
Laivalla oli myös tarjolla sushia. Syömäpuikot olivat ilmeisesti jääneet pois matkasta, joten jouduimme syömään ensimmäistä kertaa sushia haarukalla ja veitsellä :)
Buffet-ravintolan sushitarjontaa
Buffet-ravintolan jälkiruokatarjontaa
Mukavampi ruokatarjoilu oli à la carte -ravintolassa. Listalla oli joka päivä eri ruokia ja niistä sai valita haluamansa kokonaisuuden.

Yhden illan päivällislista à la carte -ravintolassa

À la carte -ravintola
Risteilyn toisena päivänä häämatkalaisille oli tarjolla oma lounaspaikka ja jälkiruokakakku.

Häämatkakakku
Suomalainen matkatoimistomme oli jättänyt häämatkalistalle ilmoittautumisemme tekemättä, mutta onneksi pääsimme omatoimisen järjestelyn myötä edes tästä nauttimaan. Muita matkatoimistomme piikkiin menneitä ongelmia olivat risteilyn laskutus ja lentojen erityisruokavalioiden varaaminen. Australialaisten matkaajien kertomiin positiivisiin kokemuksiin verrattuna Suomessa ei ainakaan käyttämämme matkatoimiston palvelu antanut aihetta kiitoksiin.

Noumêa

Ensimmäinen päiväpysähdyksemme oli Uuden-Kaledonian Noumêassa. Ranskalle kuuluvassa territoriossa englanninkielen osaaminen oli rajallista, joten asiointi ei ollut kovin yksinkertaista. Uusi-Kaledonia on Tyynenmeren alueella kohtuullisen rikas pääosin johtuen alueelta löytyvästä nikkelistä.

Noumêan keskustaa
Tänä vuonna Uudessa-Kaledoniassa äänestetään pitäisikö alueen itsenäistyä. Paikallisten enemmistö on nykytilanteen säilyttämisen kannalla. Uudella-Kaledonialla menee hyvin verrattuna alueen muihin alkuperäisistä siirtomaistaaan itsenäistyneisiin valtioihin. Naapurimaiden historia ja maailmantalouden nykytila huomioiden enemmistö kannattaa Ranskaan kuulumista.

Noumêan laguunia, joka on yksi maailman suurimmista

Merimaisemaa sataman ulkopuolelta

Suva

Toinen päiväpysähdyksemme oli Fidžin pääkaupungissa Suvassa. Fidžin hallinto on epävakaa ja bruttokansantuote noin kymmenesosa Uudesta-Kaledoniasta. Maan sotilashallitusta on tarkoitus muuttaa demokraattisemmaksi seuraavan kerran ensi syksynä järjestettävien vaalien myötä. Aiemmat yritykset ovat epäonnistuneet, mutta paikallisten puolesta toivoisi, että hallinto saataisiin kuntoon.

Suvan kaupunki

Suvan katukuvaa

Suvan vihannestori

Rahtilaivasta saarelle tuleva bussi

Lautoka

Viimeinen päiväpysähdyksemme oli pienemmällä Lautokan kaupungilla. Kaupunki on samaisella Fidžin saarella ja pääelinkeinona on sokeriruoko. Katukuvassa väestön köyhyys ja hallinnon ongelmat näkyivät Suvaa enemmän. Jotakin kertoo esimerkiksi se, että jokaisessa keskustan kaupan ikkunassa on kalterit ja kaupungin poliisiasema on supermarketin kokoinen. Ei kovin mielenkiintoinen paikka reppureissaajalle.

Kaupungin ulkopuoliset lomakeskukset sekä retket olivat varmasti turisteille paremmin suunnattuja, mutta ne jäivät tarkoituksella väliin.

Lautokan kaupunki

Lautokan rantaviivaa

Lautokan katukuvaa
Risteily päättyi 11. päivän aamuna aikaisin Sydneyn satamaan. Matkaa merellä tuli yhteensä reilu 6 500 km.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti