29.4.2014

Death Valley

Los Angelesin lentokentältä otimme aamuvarhaisella vuokra-automme Chevrolet Camaro 2SS:n. Avoauto sattui olemaan 2,5 viikkoa aiemmin käyttöönotettu vuoden 2014 malli. 6,2 litran V8-moottori tuotti 400 hevosvoimaa ja liikenteessä auto herättelikin ohikulkijoiden huomiota.

Chevrolet Camaro 2SS edestä katto kiinni
Auto takaa katto auki

Los Angelesin aamuruuhka ei kaupungista poispäin ollut paha. Ensimmäiseksi yöksi suuntasimme Ridgecrestin kaupunkiin Death Valleyn eteläpuolelle. Matkalla ajoimme Mojaven autiomaassa sijaitsevan pienen Mojaven kaupungin kautta ja kävimme katsomassa sen lentokentän. Lentokenttä on aikoinaan ollut muun muassa armeijan lentotukikohtana, mutta nykyään se toimii muun muassa siviilikoneiden testausalueena. Ensimmäinen yksityinen avaruuslento tehtiin kyseiseltä lentokentältä.

Lentokentän lisäksi Mojavessa oli runsaasti tuulivoimaloita. Allaolevassa kuvassa näkyy pieni osa, koska kaikkia 5 000 kappaletta ei ollut mahdollista saada samaan kuvaan.

Osa Tehachapin tuulivoimaloista Mojaven kaupungista nähtynä
Iltapäivällä saavuimme Ridgecrestiin. Ridgecrest on pieni 28 000 asukkaan kaupunki. Kävimme selvittelemässä reitit ja hankkimassa eväät seuraavan päivän Death Valleyn läpiajoon. Yön majoituimme Best Western Plus China Lake Inn -majatalossa. Huone oli hyvin viihtyisä.

Huoneemme Best Western Plus China Lake Inn:ssä
Aamuvarhaisella lähdimme kohti Death Valleyta. Death Valley on maailman kuumin paikka. Siellä on mitattu maailman lämpöennätys 134°F eli 56,7°C. Kyseessä on hieman pelottavakin paikka, koska Death Valleyssa on alueita, joissa puhelin ei kuulu lainkaan. Onneksi käyntimme aikaan laaksossa ei ollut menossa kaikkein kuumin kausi. Silti Death Valleyssa tulee olla mukana aina runsaasti vettä ja auton moottorin ylikuumenemista tulee varoa.

Ensimmäisenä pysähdyimme Pinnacles-muodostelmalla. Paikalla on kuvattu useita elokuvia, muun muassa  Battlestar Galactica, Star Trek V: The Final Frontier, Disney's Dinosaur, The Gate II, Lost in Space ja Planet of the Apes. Paikka oli kuin suoraan toiselta planeetalta oikeastikin.

Pinnacles
Death Valleyn ja sen ympäristön maisemat olivat hienot. Vierailupäivänämme alueella oli tuulivaroitus voimakkaan tuulen vuoksi. Varsinainen hiekka-aavikko oli vähän epämukava ilmassa lentävän hiekan takia.

Tie kulki hienojen muodostelmien välistä

Hiekkadyynejä paikassa, johon tuulen kuljettama hiekka laskeutui

Maisemaa Artists Driven varrelta

Death Valley (alimmillaan 82 m merenpinnan alapuolella) katsottuna Dantes View:stä (1 669 m korkeudella merenpinnasta)
Loppumatka Las Vegasiin oli helppoa ajaa. Tiet olivat hyviä ja vähän liiankin suoria.

Silminkantamattomiin suorana jatkuva tie Death Valleystä Las Vegasiin menevällä reitillämme
Las Vegasissa niin auto kuin me itsekin olimme hiekan vuoksi pesun tarpeessa.